O pismach do urzędów w ramach dostępu do informacji publicznej pisałem 15 grudnia 2022 r.

Na odpowiedzi nie musiałem długo czekać.

Oczywiście sama odpowiedź jeszcze o niczym nie świadczy, ważne co zawiera.

Zapytania dotyczyły dwóch kluczowych rzeczy:

SAMOWOLA BUDOWLANA – czyli wybudowanie parkingu dla samochodów i postawienie kontenerów/ garaży w zachodniej części cmentarza;

USTANOWIENIE SŁUŻEBNOŚCI DROGI KONIECZNEJ – czyli prawne unormowanie możliwości dojścia do cmentarza od ul. Rokicińskiej.

Dostęp do Informacji Publicznej pisma do Urzędów

W dniu 15 grudniu 2022 roku postanowiłem podsumować projekt i zebrać informacje na temat “walki” o cmentarz na Janowie. Uzbierały się one w urzędach...

SAMOWOLA BUDOWLANA

W dniu 25 kwietnia Urząd wysłał pismo do Parafii Ewangelicko- Augsburskiej św. Mateusza w Łodzi, informując parafię o moim mailu z dn. 21.04.2022 r. w sprawie dewastacji cmentarza, z prośbą o zajęcie się sprawą w ramach swoich kompetencji i udzielenie mi bezpośrednio odpowiedzi. 

Urząd również poinformował Parafię, że w postępowaniu wyjaśniającym ustalono, że działka na której jest cmentarz jest we władaniu Parafii. 

21.11.2022 r. to informacja i zapytanie do Parafii Św. Mateusza w Łodzi.

Prezydent informuje Parafię Św. Mateusza, że prowadzone jest postępowanie przed Wojewodą Łódzkim z wniosku Parafii Św. Mateusza w Łodzi w sprawie stwierdzenia nabycia (na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 maja 1994 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko – Augsburskiego) (Dz. U. z 2015 r. poz. 483 ze zm.) przez Parafię prawa własności Cmentarza przy ul. Augustów bez numeru oraz postępowaniem prowadzonym przez Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Prezydent Łodzi prosi o informację w jaki sposób Cmentarz jest zagospodarowany przez Parafię.

Zgodnie z zapisami w ewidencji gruntów Cmentarz stanowi własność Skarbu Państwa – Prezydent Miasta Łodzi i pozostaje we władaniu Parafii Ewangelicko – Augsburskiej Św. Mateusza w Łodzi.

Mając na uwadze powyższe oraz wobec zgłoszeń o postępującej dewastacji Cmentarza, Prezydent Łodzi prosi o informację o dalszym planie zagospodarowania Cmentarza w tym wskazanie czy Cmentarz będzie zabezpieczony przed dostępem osobom trzecim czy będą na cmentarzu przeprowadzane prace porządkowe oraz inne mające na celu zadbanie o stan cmentarza.

Z Parafii św. Mateusza nie przyszła żadna odpowiedź.

17.02.2021 r. Konserwator informuje Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łodzi, że wpłynęło doniesienie o wybudowaniu na terenie cmentarza ewangelicko-augsburskiego na Janowie garażu i o wysypywaniu ziemi na teren zabytkowego cmentarza.

Jednocześnie Konserwator informuje, że Cmentarz objęty jest ochroną konserwatorską poprzez wpis do wojewódzkiej ewidencji zabytków oraz gminnej ewidencji zabytków. Dodatkowo, Cmentarz jest chroniony w zapisach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Informuje również Inspektorat, że po oględzinach miejsca potwierdza wszystko powyżej i informuje, że w północno – zachodnim narożniku cmentarza składowane są płyty żelbetowe.

Pisze również, że do Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków nie wpłynęły żadne wnioski na prowadzenie ww. prac oraz że z Wydziału Urbanistyki i Architektury UMŁ nie było wydane pozwolenie na budowę garażu i inne prace.

W związku z tym, że Konserwator nie ma podstawy do interwencji w przypadku zabytków będących w ewidencji, przekazuje te informacji Inspektorowi, by ten zajął się sprawą.

24.02.2022 r. czyli po roku, Konserwator prosi Inspektora, by ten odpisał na pismo sprzed roku i poinformował go na jakim etapie jest sprawa o której pisał rok wcześniej.

28.03.2022 r. – Powiatowy Inspektor odpisuje Konserwatorowi, że sam fakt napisania do niego rok wcześniej pisma z prośbą o zajęcie się sprawą, nie jest równoznaczne z wszczęciem postępowania administracyjnego przez Inspektora.

Dopiero kiedy Inspektor sam stwierdzi fakt, że jest samowola budowy obiektu budowlanego, wszczęte zostanie postępowanie z urzędu.

Inspektor jeszcze informuje, że ze względu na stan epidemii, w okresie od 25.05.2020 r. wstrzymał wyjścia w teren (z wyjątkiem przypadków niecierpiących zwłoki). Na cmentarzu nie był, bo to nie jest przypadek który zagrażałby życiu, zdrowi czy mieniu.

Od 01.03.2022 r. został zniesiony zakaz Covidowy i obecnie kontrole są przeprowadzane, sukcesywnie z przesłanymi wnioskami.

Inspektor na koniec informuje Wojewódzkiego Konserwatora, że ustali jaki jest stan sprawy i czy zasadne jest wszczynanie postępowania administracyjnego oraz jego zakres.

HEHE jest koniec 2022 roku ! a Inspektor nie odpowiedział jeszcze Konserwatorowi na pismo z początku roku. 

Wytłumaczenia są dwa: albo Inspektor nie trafił jeszcze na Cmentarz, by stwierdzić samowolę, bo sprawdza wcześniej przesłane wnioski, albo był na miejscu i stwierdził, że nie będzie wszczynał postępowania i nie poinformował o tym Konserwatora.

Kolejna instytucja która przesłała odpowiedź na pismo w trybie Dostępu do Informacji Publicznej to Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łodzi w dniu 27.12.2022 r.

Inspektor odpowiedział, że nie może udzielić mi na te pytania odpowiedzi w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, gdyż nie jestem stroną w sprawie, a tylko strona ma prawo wglądu w akta sprawy i informacje związane z postępowaniem.

Dość zaskakująca odpowiedź – Powiatowy Inspektoratu Nadzoru Budowlanego jako jedyny nie odpowiedział na zadane pytania powołując się na przepisy prawa – zresztą przeczytajcie i oceńcie sami. 

Przepis na który powołuje się Powiatowy Inspektorat pod LINKIEM – KLIKNIJ

No i mamy taką sytuację, że nie wiadomo na jakim etapie jest sprawa samowoli.

Ja się nie dowiem, bo nie jestem stroną, a Konserwator nie wie, bo Inspektorat go nie poinformował. OT.

USTANOWIENIE SŁUŻEBNOŚCI DROGI KONIECZNEJ

29.07.2022 r. to adresowane do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków odpowiedź od Prezydent Miasta Łodzi.

Jest to odpowiedź Konserwatorowi na jego zapytanie, czy cmentarz ma dostęp do drogi publicznej. 

Prezydent odpowiada, że działka cmentarza nie posiada prawnego dostępu do drogi publicznej.

Dodatkowo Prezydent Miasta informuje Konserwatora, że teren cmentarza stanowi własność Skarbu Państwa i zgodnie z wpisem w ewidencji gruntów, pozostaje we władaniu Parafii Ewangelicko – Augsburskiej Św. Mateusza w Łodzi.

Ponadto w stosunku do cmentarza prowadzone jest przed Wojewodą Łódzkim postępowanie administracyjne (tj. postępowanie komunalizacyjne w sprawie stwierdzenia jej nieodpłatnego nabycia z dniem 27 maja 1990 r. przez Gminę Miasto Łódź z mocy prawa na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r.).

Jednocześnie Prezydent Łodzi zawiadamia, iż Skarb Państwa – Prezydent Miasta Łodzi wystąpi do Wydziału Prawnego Urzędu Miasta Łodzi o przygotowanie wniosku do Sądu o ustanowienie drogi koniecznej dla cmentarza.